زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

بیماری مسری





بیمارى مسرى بیماری قابل انتقال از فرد مبتلا به دیگرى است و از آن در باب نکاح و نیز در بخش مسائل مستحدثه سخن رفته است.


۱ - بیماری مسری و ازدواج



جذام (خوره) و برص (پیسی) از بیماریهاى مسرى خطرناکى است که وجود آن در زن قبل از ازدواج و نیز- بنابر قول گروهى- در مرد، مجوّز فسخ عقد نکاح در صورت جهل به آن پیش از عقد مى‏باشد.
در اینکه وجود دیگر بیماریهاى مسرى خطرناک و لاعلاج مانند ایدز که در جوامع امروزى، شایع و مبتلا به است، در زن یا مرد قبل از عقد در صورت جهل به آن، همچون جذام و برص مجوّز فسخ عقد نکاح مى‏گردد یا نه اختلاف است. برخى از معاصران، الحاق آن را به جذام و برص بعید ندانسته‏اند؛ هرچند گفته‏اند: احتیاط در جدایى به طلاق است. لیکن بسیارى آن را مجوّز فسخ نمى‏دانند مگر آنکه سلامت از چنین بیمارى‏اى در عقد شرط شده باشد
[۲] .مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع ج۲، ص ۱۸۹- ۱۹۰.
.

۲ - حضانت کننده کودک



آیا در حضانت کودک حضانت‌کننده باید از بیماری مسرى خطرناک، همچون جذام و برص- که بیم سرایت آن به کودک مى‏رود- مصون باشد؟ از برخى قول به اشتراط نقل شده است. برخى دیگر احتمال آن را داده‏اند.

۳ - سرایت عمدی



براى مبتلا به بیمارى مسرى جایز نیست بیماری خود را عمدا به دیگرى سرایت دهد و در صورت خطرناک بودن بیمارى مانند ایدز و انتقال آن به قصد کشتن دیگرى، چنانچه منجرّ به مرگ وى گردد، قتل عمد محسوب مى‏شود.

۴ - دفاع از خود



از سوى دیگر بر طرف مقابل، دفاع از خود در برابر چنین کسى واجب است، حتّى اگر متوقّف بر کشتن وى باشد؛ چنان‏که بر پزشک آگاه از بیماری وى نیز واجب است ضمن رعایت کرامت بیمار، بیماری یاد شده را به وى و نزدیکانش اطّلاع دهد تا از شیوع و سرایت آن به دیگرى جلوگیرى شود. همچنین بر بیمار لازم است در صورت تصمیم بر ازدواج، آن را به همسر آینده‏اش اطّلاع دهد.

۵ - شیردادن مادر مبتلا



مادر مبتلا به چنین بیمارى‏اى در صورت بیم ضرر براى کودک به سبب شیر دادن؛ باید از شیر دادن به وى خوددارى نماید.

۶ - تمکین همسر



زنى که شوهرش به بیماری مسرى خطرناکى همچون ایدز مبتلا است در صورت خوف انتقال بیماری به وى از راه آمیزش، مى‏تواند از تمکین خوددارى کند و حقّ نفقه وى ثابت است.
[۵] . ارشاد السائل، ص ۱۲۷.


۷ - پانویس


 
۱. فقه الصادق ج۲۲، ص۷۴- ۷۶.    
۲. .مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع ج۲، ص ۱۸۹- ۱۹۰.
۳. جواهر الکلام ج۳۱، ص ۲۸۷- ۲۸۸.    
۴. صراط النجاة ج ۱، ج ۵۴۵- ۵۴۸.    
۵. . ارشاد السائل، ص ۱۲۷.


۸ - منبع


فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام جلد‌۲، صفحه۲۱۱.    


رده‌های این صفحه : فقه | نکاح




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.